E-handel  /  28 okt 2018  /  1 min

11 tips för att maxa julhandeln

Veckorna springer förbi och vips är det jul. Gör dig redo för årets mesta och bästa handelstid med våra elva tips för hur du kan maximera julhandeln i din butik.
11 tips för att maxa julhandeln

1. Erbjud att köpa nu men betala senare

Erbjud dina kunder en kampanj med förlängd förfallotid som hjälp för att få kundernas julklappskassa att gå ihop. Att fakturera är dessutom ett av de säkraste betalsätten mot nätbedrägerier.

2. Förtydliga leveransdatum

Förtydliga sista leveransdatum så att kunden hinner få hem klapparna i tid – annars blir det ledsna miner på julafton.

3. Egen menyrad

Lyft fram dina julklappstips tydligare i en egen menyrad så att kunden får hjälp på traven.

4. Ge något extra

Vårda dina kunder. Ge de som handlar över ett visst belopp en liten present eller kupong till nästa tillfälle, det uppskattas och gör att kunden kommer tillbaka.

5. Testa belastningen

Belastningstesta din webbshop så att den klarar av mycket trafik samtidigt.

6. Ta fram din "årets julklapp"

Vilken är din ”årets julklapp"? Fundera över vilka produkter din butik kan göra en kampanj kring. Gör en trendspaning och glöm inte din statistik för föregående år.

7. Skapa en julkalender

Ta fram en julkalender med ett nytt erbjudande varje dag fram till jul. Det ger kunderna en anledning att gå in och kolla i din butik varje dag.

8. Julanpassa SEO och SEM

Planera nyhetsutskick samt optimera SEO och dina adwordskampanjer. Många kunder kommer be Google om hjälp med vad de ska ge för julklapp till svärmor eller lillebror.

9. Dela alla dina julklappstips 

Är din butik redo för alla julfirare? Bra! Dela gärna med dig av dina julklappstips och nyårsplaner i sociala kanaler.

10. Gör det enkelt att returnera

Erbjud fri frakt samt generösare returfrist och ångerrätt – det är många röda dagar kring jul och nyår.

11. Öka tillgängligheten

Kanske kan du erbjuda utökade kundtjänsttider och extra personal i lagret under jul- och nyårshelgerna?

15 saker att jämföra vid val av betallösning

Dela

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på e-handel