Idag räknar konsumenten med att kunna hitta inspiration, jämföra produkter och handla helt på sina egna villkor. Det är viktigt att korta köerna och låta kunder betala snabbt och enkelt. Kunderna förväntar sig en smidig köpupplevelse från början till slut. Genom att skapa ett samspel mellan fysiska och digitala kanaler kan du som handlare erbjuda en smidig och personlig service som får dina kunder att komma tillbaka till dig.
Genom att minska fokus på kassan och i stället satsa på mer flexibla sätt att betala kan du förbättra konsumentens köpupplevelse. Konsumenten förväntar sig att kunna köpa vad de vill ha, hur de vill, var de vill och när de vill. Långa köer i butik är ett av de största hindren för att möta den här efterfrågan. Av de konsumenter som inte föredrar att handla i butik, säger 41 procent att det beror på att de inte gillar att köa och allt över fem minuters väntan i kö är för lång tid. Nästan alla har någon gång lämnat butiken för att kön var för lång
Att erbjuda rätt betalmetoder är viktigt för kundupplevelsen och har en betydande inverkan på konvertering. Allt fler konsumenter vill kunna välja betalsätt och att som bolag erbjuda fel metoder är ett stort hinder for att skapa en stark köpupplevelse. Omkring en tredjedel av konsumenterna har under det senaste året stött på handlare som inte accepterat deras önskade betalmetod. Konsumenter i Norden ställer höga krav och när de inte får betala med sin önskade betalmetod lämnar 39 procent butiken och slutför sitt köp någon annanstans.
Källa: Adyen Retailbarometern 2018
Läs om hur Stadium ökade kundnöjdheten genom att byta ut tre betallösningar till en enhetlig.
Jonas Ogvall är Brand Manager för Payments och började på Collector 2018. Han kommer tidigare från Svensk Digital Handel där han var vd i fem och ett halvt år. Jonas tycker det mest intressanta med branschen är hur den digitala handeln på kort tid har förändrat människors vanor och beteenden och skriver gärna om hur digitaliseringen av samhället påverkar alla branscher.