Företagsfinansiering  /  19 jun 2019  /  2 MIN

Almedalsveckan extra allt

För fjärde året i rad gästar Lena Apler Almedalsveckan på Gotland. Vi fick en pratstund med henne där hon delar med sig av sina tankar, förväntningar och vad hon tror blir de hetaste ämnena.

Almedalsveckan extra allt

Vecka 27 invaderas Gotland. Men inte av ryssen, utan politiker, media, näringslivstoppar, och många av Sveriges största bolag. Vi pratar förstås om Almedalsveckan. För fjärde året i rad gästar Collectors grundare och styrelseordförande Lena Apler den kalkrika ön och hon ska prata om det hon är bäst på; utvecklingen av fin-tech sektorn, start up och kvinnligt entreprenörskap. Dessutom sitter hon med i flera paneler, är jurymedlem i Serendipity Challenge och deltar i seminarier. 

Blandade känslor

Vid det här laget är Lena ett proffs på att tala inför stora folksamlingar, svara på kluriga frågor och mingla runt mellan aktivitetsytor och kvällsevent. Men hennes känslor för Almedalsveckan är blandade.

– Efter mitt första år var jag helt utmattad. Det är en vecka av extra allt, ett överutbud av talare, event och aktiviteter. Det har blivit svårare att välja rätt och välja bort. Eftersom jag är på plats i egenskap av talare samt jury- och panelmedlem blir mitt program givet vilket jag tycker är skönt. Jag skulle inte vilja åka dit och bara mingla runt, säger Lena.

Lena har rätt. Almedalen, eller politikerveckan som den kallades förr, har blivit bredare och större för nästan varje år. Den har gått från en politisk arena till en plattform för företagande och näringsliv med stort mediepådrag.

– Det har vuxit sig för yvigt och spretigt för att kännas helt bra. Man tappar lite udden och spänsten genom att låta alla vara med. Egentligen tror jag Almedalsveckan hade tjänat på att fokusera på politik och samhällsfrågor medan näringslivet hade kunnat ha en helt egen arena.

Hållbarhet – högst upp på agendan

Lena understryker att det till trots är en vecka fylld av inspiration, spännande möten och viktiga samtal. Det var till exempel under Almedalsveckan som teknikenergibolaget Climeon tog kontakt med Lena eftersom de inte fick gehör hos storbankerna. Lena parade ihop Climeon med en säljare från Collector och resten är historia. Så att Almedalsveckan är ett ypperligt tillfälle att visa upp sig och knyta nya affärskontakter finns det inget tvivel om. Men vilka blir de hetaste ämnena och störst snackisarna 2019?

– Hållbarhet. Greta Thunberg har fört upp ämnet högst upp på agendan och jag är övertygad om att det kommer bli mycket fokus på det. Sedan kommer det som vanligt vara en stor spridning på ämnen med allt från integration till nya trender, stadens arkitektur och teknik. Men jag tror att den röda tråden blir miljö- och hållbarhet.

En vecka på väg mot förändring?

Genom att sitta med i paneler och seminarier med många intressanta diskussioner ger Almedalsveckan både insikter och inspiration. Lena ser extra mycket fram emot att höra från fler kvinnliga företagare som låtit sina bolag växa. Men det kommer finnas tid för annat också; bland partiledarna är det Annie Lööf och Ebba Bush Thor som lockar. Dessutom säger Lena att hon tycker Dagens Industri och Break It har proffsiga aktivitetsytor, bra talare och kul event. Samtidigt tror hon att allt fler av de stora företagen kommer dra sig för att vara på plats.  

– Jag tror många börjat fundera över pengar och insats. Det är en fruktansvärt dyr aktivitetsyta och jag är tveksam till om utfallet motsvarar investeringen. Det hade till exempel inte varit motiverat att Collector skulle ha en egen aktivitetsyta, men det är bra att jag finns på plats för att marknadsföra oss. Dessutom blir det enklare när man inte är låst till en viss yta. Jag kan sno runt hur jag vill och hugga folk – det blir ett mer kostnadseffektivt sätt att närvara.

Men varför är det fortfarande så många som väljer att lägga enorma summor på aktivitetsytor? Lena menar att det handlar om att det är svårt att sluta med någonting när man väl börjat, det blir en vana och man ifrågasätter inte syftet så mycket som man borde. Vad gäller hennes egen närvaro känner hon sig både lugn och bekväm.

– Jag har pratat inför folk i så många år så jag blir inte nervös längre. Men det gäller att skärpa sig och vara fokuserad och inte bara gå på rutin. Jag tillåter mig själv att vara rak, öppen och frispråkig vilket jag tror uppskattas. Det blir för trist om man är allt för politiskt korrekt.

Vill du läsa om vad Climeon tycker är viktigast hos en finansieringspartner och hur de tänkte när de valde Collector Bank för snart fyra år sedan? Läs artikeln här: 

Så valde Climeon affärsutvecklingspartner

Ska du till Almedalsveckan? Vad har du för förväntningar och vilka personer ser du mest fram emot att höra? Kommentera gärna i vårt kommentarsfält.

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på företagsfinansiering