Företagsfinansiering  /  7 nov 2018  /  2 min

En tillväxtplan för att nå nya marknader

Många företag har som mål att växa och slå sig in på nya marknader – kanske även ditt företag? Men innan du sätter igång med din expansion krävs en genomarbetad tillväxtplan. Här kommer några tips på vägen. 

En tillväxtplan för att nå nya marknader

Expandera, nå fler kunder, tjäna mer pengar och etablera sig på nya marknader. Det är saker som ligger i de flesta företags intresse. Men hur ska den nya marknaden se ut, var hittar du den och hur ska du tänka kring finansieringen? Under mina 14 år i branschen har jag sett många bolag göra tillväxtresor och här kommer mina bästa tips för att komma igång.  

Tillväxtplanen är A och O

Innan du drar i den stora växeln behöver du ha en tillväxtplan som besvarar hur ditt företag ska växa. En struktur för din tillväxt är nämligen a och o för att du ska lyckas. Börja med att fundera på om det är i Sverige eller utomlands som du vill etablera dig och om du ska fortsätta med de produkter du redan har eller om du vill bredda ditt sortiment och dina tjänster. Du behöver också fundera över vilka utmaningar som kan komma att uppstå när du expanderar; vad kommer ökade volymer innebära för företaget, vad finns det för beteende på den nya marknaden och framförallt hur ska finansieringen gå ihop?

För oavsett om din plan är att växa på en befintlig eller ny marknad kommer du snart upptäcka att det uppstår kostnader. Man kan se det lite som en tvåstegsraket. I ett första skede av din expansion behöver du täcka kostnader i form av till exempel resor, konsulttimmar och produktprover. I nästa fas handlar det finansiella behovet snarare om investeringar i varor, nya lokaler, inventarier och personal. Och samtidigt som dessa behov behöver fyllas krävs det att du har ett stabilt och jämnt kassaflöde.

Så finansierar du tillväxten

Så hur gör du för att inte hamna i en fas där möjligheterna att växa är många men pengarna för att genomföra planerna saknas? Med största sannolikhet kommer du behöva ta in nytt kapital, då är det smart att överväga vilken väg som passar dig och ditt bolag bäst. Du kan ta in andras kapital (som riskkapital eller investerare), ta ett lån (hos en bank eller motsvarande) eller hitta annan finansiering (som till exempel exportfactoring). Ofta kan en kombination av samtliga vara en bra idé.

Som du förstår krävs det både strategi, tålamod och ofta en bra finansiell partner för att växa på nya marknader. Men med en genomarbetad tillväxtplan är jag säker på att det kommer gå galant. Se bara till att checka av nedan punkter:

  • Ha en tillväxtplan som besvarar hur ditt företag ska växa
  • Definiera om det ska ske på en befintlig eller ny marknad
  • Utvärdera hur finansieringen av tillväxten ska ske
  • Bedöm de ekonomiska riskerna och hur de ska hanteras
  • Lista övriga utmaningar och potentiella lösningar

Stort lycka till på din tillväxtresa!

Vill du ha fler tips på hur du hanterar utmaningarna i tillväxtfasen? Ladda ner artikeln där Kamjar Hajabdolahi, investeringsansvarig på Serendipity, tipsar om hur du lyckas med tillväxten.

Så hanterar du utmaningarna i tillväxtfasen

Dela

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på företagsfinansiering