Företagsfinansiering  /  4 sep 2019  /  2 min

Förändras kundrelationen när du byter factoringleverantör?

Det finns en oro för hur kundrelationen påverkas när du använder factoring, och speciellt om du dessutom ska byta factoringpartner. Men processen är ofta smidig och det är sällan slutkunden påverkas alls. Vi reder ut hur det går till.

Förändras kundrelationen när du byter factoringleverantör?

Precis som du ibland byter försäkringsbolag, mataffär eller frisör kanske ditt företag någon gång vill byta factoringleverantör. Antagligen för att du fått ett bättre erbjudande någon annanstans, som till exempel lägre pris eller en större del av fakturan finansierad. Och det är klart du ska byta partner om du får ett bättre erbjudande. Men kanske oroar du dig för om relationen till din kund kommer bli påverkad?

En smärtfri process

Den goda nyheten är att det är ytterst lite som förändras för din kund; den största förändringen är att kunden kommer betala till en ny part istället för den nuvarande. I realiteten betyder det att det kommer vara en övergångsperiod där den nya och gamla factoringpartnern kan behöva ha viss kommunikation. Att bryta vanor tar ofta några veckor och förmodligen kommer vissa samtal och mail som ska till din nya factoringpartner hamna hos din gamla, men så länge alla är medvetna om bytet brukar processen gå smärtfritt. Initialt kommer det vara en period som innebär lite mer jobb för alla inblandade, men beroende på vad man har för betalvillkor kan den perioden variera.

Några farhågor

Den största farhågan vid byte av factoringleverantör är ”hur kommer den nya partnern behandla min kund?”. Kommer de kräva pengar allt för snabbt eller kanske till och med vara otrevliga? Men oroa dig inte, i regel gör alla inblandade så mycket som möjligt för att slutkunden inte ska bli påverkad av ett byte. Dessutom finns det standardiserade regler och automatiserade processer som underlättar processen. 

Vad ska man tänka på vid bytet

En sak som kan vara bra att göra inför ett byte av factoringpartner är att berätta för dina största kunder att bytet kommer att ske. På så vis känner de sig informerade och trygga och har större förståelse för om det skulle bli några missar. Dessutom är det viktigt att hålla en dialog med din nya partner så att de vet om du vill göra någonting annorlunda, som till exempel att ge vissa kunder lite större svängrum.

En förbättrad relation

Relationen mellan dig och slutkund kan till och med förbättras genom att låta ett annat företag ha hand om din fakturering. Det kommer vara de som får påminna om obetalda fakturor och ta diskussioner som kan väcka känslor. Dessutom finns det alltid någon på plats som är dedikerad kundernas frågor och funderingar. En bra factoringpartner lägger ner den tid som krävs på att hantera felbetalningar, svara på frågor och se till att hjälpa till så snabbt man kan.

Funderar du över vilken typ av factoring som passar ditt företag? Vi förklarar hur du kan tänka.
Så väljer du vilken typ av factoring som är bäst

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på företagsfinansiering