Har du expansionsplaner och söker extern finansiering? Då är det viktigt att välja en partner som förstår din verksamhet. Den som är insatt i affärsmodellen är mer benägen att avgöra vilken finansieringslösning som passar just ditt företag.
I min roll som Key Account Manager är jag ofta i kontakt med företag som söker extern finansiering. Eftersom både behovet av finansieringen och verksamheterna skiljer sig åt är det viktigt för mig att jag förstår affären. Den insikten är avgörande för att kunna erbjuda en så bra finansieringslösning som möjligt.
En förutsättning för en lyckad finansiering är att företaget själva förstår och kan förklara varför de söker finansiering. Är det för att stärka kassaflödet inför en tillväxtresa, eller behöver bolaget komma på rätt köl efter en nedåtgående trend?
Här följer några exempel på varför företag söker finansiering:
Företag med säsongsvariationer har intensiva säljperioder följda av månader med ytterst låg omsättning och behöver därför en finansieringslösning som stärker kassan oavsett tid på året.
Företag som är utsatta för långa kredittider binder mycket kapital i kundfordringar. För att förbättra likviditeten behöver de en finansieringslösning som kan frigöra kapital.
Under en förvärvsprocess sker oftast tuffa förhandlingar. När förutsättningarna förändras under samtalens gång, behövs en flexibel finansieringspartner som kan erbjuda olika finansieringslösningar.
Eftersom behoven ser olika ut, finns det inte en unik finansieringslösning som passar alla verksamheter. Välj därför en partner som kan föreslå en lösning som passar just ditt företags utmaningar och förutsättningar.
När jag träffade Bo Rydlinger för ett antal år sedan hade han nyligen förvärvat det anrika AJ Dahlberg Slakteri. Han sökte extern finansiering för att det fanns ett behov av att modernisera den befintliga fastigheten som användes för slakt och styckning. Genom att rusta upp lokalen skulle produktionsvolymen kunna öka, marginalerna förbättras samtidigt som den goda leveranssäkerheten skulle kunna bibehållas.
Utmaningen var att Dahlbergs Slakteri vid den tiden hade en begränsad likviditet. Mycket av kapitalet var uppbundet i kundfordringar och för att kunna expandera behövde de frigöra kapital.
Gemensamt började vi granska den befintliga affärsmodellen. Sedan identifierade vi olika affärsområden vilket gjorde det möjligt att konstruera en kombination av olika finansieringslösningar.
Vill du läsa om hur vi hittade den optimala finansieringslösningen till AJ Dahlberg Slakteri?
Anna Karin Klav jobbar som Key Account Manager och har varit på Collector Bank sedan 2011. Hon har tidigare 12 års erfarenhet från IT-branschen och har jobbat som egen företagare i många år. Anna Karin tycker att det bästa med hennes jobb är att utveckla och förbättra kunders affärer genom kreativa lösningar och snabba beslut. Hon skriver helst om tillväxt.