Företagsfinansiering  /  12 dec 2018  /  1 min

Öka tillväxten 2019

Det nya året närmar sig med stormsteg. Vad har du lärt dig av året som gått och hur kan du göra kommande år bättre? Här kommer några tips på hur du kan öka din tillväxt under 2019.
Öka tillväxten 2019

Öka försäljningen

Sök upp nya marknader. Ofta går det relativt enkelt att anpassa produkten till nya målgrupper eller marknader. Kanske passar din produkt utmärkt i en ny stad eller varför inte ett annat land?

Expandera via e-handel. 2019 kan bli året då du tar det digital steget och börjar sälja vi nätet, om du inte redan gjort det förstås.

Planera säljaktiviteter. Vilka säljaktiviteter kan du planera in nästa år? Sätt en plan redan nu! Högtider, evenemang, event och mässor – väv ihop dina produkter med olika happenings på ett smart sätt och nå ut till fler. 

Ta hand om dina befintliga kunder. En merpart av dina aktiviteter bör riktas mot befintliga kunder. Det bygger kundnöjdhet, lojalitet och kommer i slutändan ge nya affärer och spara både tid och pengar.

Öka effektiviteten

Optimera och effektivisera. Kan du minska tiden du lägger på administration och istället fokusera på affären? Om du gör det du är bra på sparar du tid och tjänar mer pengar. Några exempel på effektiviseringsåtgärder är: outsourcing, som factoring, automatisering, som marketing automation och digitalisering, som e-möten.

Håll koll på dina kunder. Kolla upp dina kunder innan du tar in dem, det blir en ansträngd situation om de inte betalar. Genom en kreditupplysning och lite sökning på nätet kan du snabbt få en uppfattning om kundens tidigare betalningsförmåga. 

Frigör kapital

Öka likviditeten. Försök att få betalt så snabbt du kan genom att fakturera direkt. Se över dina betalningsvillkor och överväg att ta hjälp av factoring. Det gäller att öka likviditeten utan att påverka skuldsättningsgraden och är viktigt med bra nyckeltal. Det skapar förutsättningar för nya möjligheter i framtiden.

Ha koll på kostnaderna. Det är lätt att stirra sig blind på försäljningssiffror, men vad som är ännu viktigare är att utvärdera året som gått och vilka kostnader som varit störts. Förmodligen kan du dra lärdomar och göra olika åtgärder, finns det till exempel onödiga avtal eller abonnemang som kan avslutas?

Optimerad Lagerhållning. Lagerkostnaden är någonting som tenderar att öka i takt med att bolaget växer. Ett stort lager binder mycket kapital och kräver lagerutrymme som kostar pengar, medan ett litet lager binder mindre av företagets kapital, men risken ökar om något inträffar med leverantörens produktion.

I vår nyckeltals-guide kan du läsa om vilka nyckeltal som är viktiga för olika syften och hur du kan förbättra dem. 

Förbättra dina nyckeltal med vår guide

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på företagsfinansiering