NDS Group, en av Norges största reservdelsdistributörer, har under de senaste åren genomgått stora förändringar. Efter en avknoppning från moderbolaget Hella påbörjade NDS en omfattande digitaliseringsresa och har på bara några år ställt om sin verksamhet från godstransportör till en toppmodern IT- och teknologiplattform som idag gör att NDS kan erbjuda flexibla tjänstelösningar till sina kunder.
Som en av Norges största reservdelsdistributörer förser NDS bilverkstäder, bilhandlare och lokala återförsäljare med reservdelar från sitt centrallager eller någon av de 20 lokala försäljnings- och servicecenter i landet. NDS erbjuder också verkstadsutrustning och ett franchisekoncept för verkstad.
NDS bildades 2018 efter en avknoppning från moderbolaget Hella. I samband med avknoppningen började en moderniseringsresa med målet att bli en ”one-stop-shop” för distribution och verkstadsservice för hela Norden, med ökat kundfokus.
- Efter avknoppningen från Hella kunde vi börja fokusera mer på vad som faktiskt är NDS kärnverksamhet. När vi analyserade branschen såg vi ett behov av ett digitaliserat erbjudande. Genom digitala kataloger och uppdaterade system kan våra kunder nu både hitta och beställa produkter när de behöver, på deras villkor, berättar Janno Gröne, VD på NDS.
Med kunden i ständigt fokus gick NDS från att enbart transportera gods till att utveckla mer omfattande helhetslösningar som distributör och serviceleverantör.
- Vi vill erbjuda konkurrenskraftiga lösningar som är skräddarsydda och flexibla efter kundernas behov. Varje erbjudande utgår alltid från en första diskussion med kunden och utifrån det samtalet tar vi fram en lösning som passar just dem. Det är vårt kundfokus som har bidragit till att vi de senaste åren markant har ökat vår totala kundbas, säger Janno Gröne.
När NDS knoppades av saknades flera administrativa funktioner. För att kunna stå på egna ben, utan stöd från det tidigare moderbolaget, och samtidigt genomföra den omfattande digitaliseringsresan krävdes en stabil och flexibel finansiell partner – vilket NDS fann i Collector.
- Collector tog sig tiden att verkligen sätta sig in i vår verksamhet och såg den potential som fanns. Vi hittade tillsammans en lösning som passade båda parter och Collector förstår de behov vi som ett bolag, mitt i en transformation har. Vi möts inte av utdragna byråkratiska processer, jag kan bara ringa dem, säger Janno Gröne.
Tidigare låg NDS långt efter sina konkurrenter, samtidigt som flera kunder letade efter alternativ. Tack vare stora investeringar i verksamheten är NDS idag konkurrenskraftiga på riktigt.
- Vi börjar verkligen komma ikapp konkurrenterna på flera områden, och är nu jämsides inom digitalisering. Det ger oss en stor fördel, och vi kan nu börja räkna hem investeringen, säger Janno Gröne.
Pål Mitsem er Client Executive i Collector Bank, og har jobbet i banken 2018. Han har hatt fokus på samarbeid med PE-selskaper og bedrifter i sterk vekst. Pål har en mastergrad i økonomi, og har over 10 års erfaring fra bankrådgivning og utlån til bedriftskunder.