Handel  /  17 mar 2019  /  2 min

30 dagars fakturatid ger nöjdare kunder

14 eller 30-dagars faktura kanske inte låter som en särskilt avgörande fråga. Men faktum är att det har större påverkan på kundens köpresa än du tror. Vi förklarar varför.
30 dagars fakturatid ger nöjdare kunder

Längre förfallotid är bra för både dig och kunden

Hur en fakturatjänst utformas har faktiskt större påverkan än vad man kan tro. Genom fakturor med längre förfallotid betalar upp till dubbelt så många kunder i tid, kunder som kanske missat sin betalning annars. Om kunden tycker det är enkelt att båda handla och betala kan man säkerställa att hen är nöjd även efter fakturan är betald. Och en nöjd kund återkommer!

De flesta betalar sina fakturor i slutet av månaden samtidigt som hyra, el och telefonabonnemang. Längre förfallotid minskar riskan att missa betalningen och få onödiga påminnelseavgifter. 30 dagar passerar alltid en löning oavsett när i månaden man handlar och sannolikheten att missa betalningen minskar avsevärt. Dessutom gör längre betaltid att kundernas köpkraft ökar eftersom man inte behöver tänka på hur lång tid det är kvar tills löning.

Fakturan – en del av köpresan

Vi vet att en köpresa pågår innan köpet, under betalningen och efter köpet. I ett case med en av våra kunder som bytt från 14 till 30 dagars faktura kunde vi se att andelen som betalade i tid ökade med 20 % och andelen onödiga ärenden till kundtjänst minskade med 25 %. 

Mintoo_case_fakturatid
Sammanfattningsvis kan man säga att det är viktigt att sträva mot en så tydlig, enkel och smidig köpupplevelse som möjligt. Låt inte en irriterande påminnelsefaktura förstöra helhetsintrycket av köpet hos dig.

Välj rätt betallösning - 15 saker du inte får missa

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på handel