Handel  /  21 okt 2020  /  2 min

6 tips för att optimera din e‑handel inför Black Week

Dagen som började som startskottet för julhandeln har utökats till en hel vecka – Black Friday har blivit Black Week. En hel vecka av kampanjerbjudanden. Det höga trycket ställer höga krav på din hemsida – läs våra tips på hur du maximerar din e‑handel inför denna kommande shoppinghögtid. 

bw

1. Analysera förra årets data 

Innan du sätter igång med förberedelserna inför årets största shoppingvecka är det viktigt att titta tillbakaanalysera och använda data från förra årets Black Week. På så sätt är det lättare att veta vad som fungerade bra och vad du ska undvikaNågra saker du kan utvärdera är: 

  • Vilken dag och tid sålde ni bäst? 
  • Var kom besökarna från? Mobil eller dator?
  • Hur stor andel av försäljningen kom från nya kunder? 
  • Vilka av dina produkter sålde bäst? Vad kan det bero på? 

2. Tänk på visuell uppbyggnad

Som företag gäller det att snabbt kommunicera med sina besökare på ett sätt som sticker ut, når ut och knyter an. Rörligt innehåll engagerar och får oss att reagera och bli berörda på ett helt annat sätt än enbart text och stillbilder. Video stjäl lättare uppmärksamhet, vilket ökar chanserna att kunden blir kvar längre på hemsidan. Även Google och andra sökmotorer blir allt bättre på att identifiera och förstå rörligt innehåll, och rankar generellt sidor med rörligt innehåll högre, än sidor med bara text och bild. 

3. Få ner laddningstiden på din hemsida

I dag är det viktigare än nånsin att det ska gå snabbt, enkelt och smidigt när du handlar på nätet. Både för att potentiella kunder inte ska tappa tålamodet, men också för att du ska rankas högt upp på Google. Det här gäller extra mycket för e-handel när stora readagar är på gång och efterfrågan på prissänkta produkter är hög. Minska laddningstiden på din hemsida genom två enkla medel:

  • Optimera dina bilder 

    Att optimera bilder förbättrar hastigheten på din webbplats, samt driver mer trafik via visuellt sök. Börja med att se till att använda rätt filformat för webben, JPEG eller PNG och se därefter om filstorleken kan komprimeras. Stora filer = långsammare laddningstider. 

  • Ta bort tillägg som inte används 

    Ju mer innehåll det finns, desto långsammare blir laddningstiden. Fundera på om det både finns onödiga bilder och texter som kan tas bort. Håll det enkelt och luftigt – det blir lättare för både besökare och webbläsare att läsa av sidan.  

4. Testa kundresan från början till slut

Kunder vill kunna göra sin research på språng, vilket gör att mobiltrafiken på nätet ökar ständigt. För att inte riskera att tappa potentiella kunder gäller det därför att ha en mobilanpassad hemsida. Vi vill ju omvandla besökare till kunder – så testa din hemsida ur besökarens perspektiv, från en mobil. Hur ser allt ut? Är viktiga länkarknappar och sökrutor tillräckligt storatydliga och lätta att trycka på med fingrarna? En mobilvänlig sida gör dessutom att du hamnar bättre till i sökresultaten (SEO) på Google. 

5. Snabb återkoppling 

Likväl som din hemsida behöver varsnabb, finns idag en förväntan hos kunderna att snabbt få svar på saker de undrar över eller behöver hjälp medFör att kunna erbjuda det bemötande kunderna efterfrågar bör din hemsida ha: 

  • En ordentlig och uppdaterad FAQ med svar på de vanligaste frågorna 
  • Integrerade chattfönster direkt på hemsidan  
  • Tydlig information kring leveranstid, ångerrätt och öppet köp
      

6. Sätt ihop julklappstips för olika målgrupper

Många kunder handlar sina julklappar under Black Week. Var steget före och guida dina kunder i djungeln av julklappar genom att lista julklappstips, baserat på olika intressen, ålder eller andra saker som är relevant för de produkter du säljer. På så sätt är det lättare för dina kunder att bestämma sig för vad de ska köpa, men också ett bra sätt för att synas på Google och andra sökmotorer eftersom du får nya söktermer som din butik tidigare kanske inte synts på.  

Läs mer om hur laddtiderna i din ehandel påverkar både konvertering och varumärke. 

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på bloggportal

Prenumerera på bloggportal

Prenumerera på bloggportal