Handel  /  23 sep 2019  /  2 min

Är du förberedd på framtidens handel?

När e‑handel och butikshandel flyter ihop skapas nya förutsättningar och förväntningar. Vad ska du som handlare tänka på för att ligga i framkant? Mathias Plank, vd och grundare av kassalösningen Kaching siar om framtidens handel.

Är du förberedd på framtidens handel?

Kaching har bara funnit i tre år men har ändå hunnit revolutionera synen på morgondagens moderna kassalösningar som knyter ihop e-handel och butik. Grundaren och vd:n Mathias Plank fick inspiration genom Apples mobila kassor. I dialog med dem växte idén om Kaching fram.

– Vi ville begrava gammelkassorna genom en ny modern kassalösning. Genom att sköta betalningen via en Ipad eller Iphone kan personalen röra sig fritt i butiken och hjälpa kunden på plats. Kunderna bli nöjdare eftersom köer försvinner och anställda kan enklare se lagersaldo i realtid. Dessutom finns samma betalningsmöjligheter som på nätet, som kort, faktura eller Swish, säger Mathias Plank.

Det här innebär spännande tider för handeln. Genom digitaliseringen har e-handel och traditionell handel börjat flyta ihop och det är svårt att avgöra vad som är vad.

– Ponera att du blir hungrig och beställer mat via en app i mobilen. Du betalar via mobilen, får dina bonuspoäng, promenerar in i butiken, går före i kön och hämtar din mat. Har du då handlat digitalt eller fysiskt? Sanningen är både och. Kunden handlar via nätet när den befinner sig i butiken och det är svaret på varför den fysiska och digitala handen behöver integreras. 

Fler betalningsalternativ ökar omsättningen

Kachings kassasystem möjliggör även att alla de betalningsalternativ som finns på nätet också erbjuds i butik. Och faktum är att det kan påverka mycket för affären. Enligt Mathias har flera av deras kunder ökat försäljningen med 15 % bara genom att erbjuda fler betalsätt i butik. Att integrera e-handel och butik skapar helt enkelt större flexibilitet och valfrihet och bygger lojalitet genom att skapa en sömlös, modern kundupplevelse. Men har alla förstått vinningen av att integrera sina system?

– Nästan alla har förstått att det här är vägen att gå, men förvånansvärt få har faktiskt bytt till en integrerad lösning trots att det finns på allas agenda. Jag tror anledningen är att man sitter fast i gamla strukturer, säger Mathias.

Mathias menar att många handlare fortfarande tror att det är svårt och krångligt att byta system. Men enligt honom är det inte sant.    

– Ikea kom igång på en och en halv vecka.Systemet är lika enkelt som att använda en Iphone. Det är helt intuitivt och mycket enklare att förstå än gammelkassorna. 

Faktura och delbetalning i butik

Ett resultat av online-handeln är att konsumenter vant sig vid flera olika betalningsalternativ och därmed förväntar sig samma möjlighet offline. Mathias ser två tydliga trender vad gäller hur konsumenten vill betala i fysiska butiker.

– Den ena är att man vill betala genom mobilen och Swish. Det andra är att många vill betala på faktura eller delbetalning när det gäller lite större belopp, som 1500 kronor och uppåt.

Även om det länge funnits möjlighet att betala via faktura eller delbetalning i butiker har det ofta varit en krånglig process som känts omodern. När faktura och delbetalning blir precis lika enkelt som att betala med kort är det många som väljer det alternativet istället.

En integrerad handel

Enligt Mathias kommer man sluta att prata om e-handel och butikshandel. Eftersom gränserna suddas ut och allt flyter ihop bör man prata om det som ”handel”. Dessutom är han säker på att vi snart kommer lämna plånboken hemma för gott.

– De senaste tio åren har kontanterna i princip försvunnit. Nu kommer även det fysiska kortet att försvinna. Varför ska du ha kort och kreditkort när allting finns i mobiltelefonen?

Läs om hur Stadium gjorde för att uppnå en bra köpupplevelse i såväl butik som på nätet. 

Kundcase Stadium: "E-handeln behöver andra värden"

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på handel