Handel  /  10 jun 2019  /  2 min

Behåll försäljningen under sommaren

Sommar och semester innebär att många lägger vardagsrutinerna åt sidan. Hur ska du som e‑handlare tänka för att behålla en bra försäljning under sommaren? Vi listar några smarta tips.
Behåll försäljningen under sommaren

Fokusera på mobila köp

Idag sker två tredjedelar av näthandeln från mobilen och siffrorna ökar ytterligare under sommaren. Fokusera på att anpassa e-handeln till mobila köp så det blir enkelt och smidigt att handla från telefonen.

En enkel checkout

I och med att andelen mobila köp stiger under sommaren är det extra viktigt med en smidig checkout. Undvik onödiga moment som att slussa kunden till en extern sida, komplicerad kundregistrering eller annat som gör köpprocessen komplicerad.   

Köp nu betala i höst

Många har en semesterbudget att förhålla sig till. Därför kan det vara en bra idé att erbjuda kampanjer som ”köp nu, betala i höst”. På så vis kan kunden hålla i semesterbudgeten men ändå njuta av sitt köp redan i sommar.

Säsongsanpassa din e-handel

Anpassa din e-handel efter säsong för att bibehålla en hög konverteringsgrad. Promota varor du vet säljer bättre på sommaren och visa rätt typ av produkter vid rätt tillfälle.  

Det ska löna sig att vara lojal

Glöm inte bort dina kunder under sommaren. Skicka information och erbjudanden via nyhetsbrev och bjud gärna på något extra till dina trognaste kunder, som fri frakt eller sommarrabatt.

Utförsäljning

Ta tillfället i akt att rensa lagret och gör en utförsäljning. Ett tomt lager är en fördel inför höstens nyheter och det finns många reasugna kunder som har några slantar över från semesterkassan.  

Kampanjer i samband med högtider

Midsommar, nationaldagen eller sportevenemang – under högtider och evenemang tenderar man att konsumera mer. Därför är det en bra idé att anordna kampanjer där du väver ihop dina produkter med högtiderna.

Tävlingar

Tävlingar är ett bra sätt att bibehålla kundens intresse. Arrangera roliga aktiveringar med lockande priser och en rimlig chans att vinna. Då ökar sannolikheten att fler faktiskt deltar.

Behåll din servicegrad

Tänk på att behålla din servicegrad under sommaren. Dina kunder förväntar sig att nå kundservice och få hem sina varor lika snabbt som vanligt, även om det är semestertider.

Anpassa innehåll efter tid och väder

På sommaren ruckas rutiner och beteendet förändras. Vissa varor köps på kvällen och andra på dagen, detsamma gäller om det är bra eller dåligt väder. Försök hålla hemsidan uppdaterad och anpassa den efter tid, väder och vind.

Vill du ha mer intressant sommarläsning? Ta del av hur B2B-bolaget Out of Home lyckats skapa en smart e-handel med engagerande kunder. 
Grossisten som vinner mark med e-handel och SEO

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på handel