Kim Aasheim är paymentsexpert i Norge. Vi frågade honom vad som är viktigt att tänka på för svenska e‑handlare som säljer i Norge. Men frågan är, finns det egentligen någon skillnad?
Enligt Kim är det sammaframgångsfaktorer som gäller oavsett vilket land du säljer till. Vad som dock alltid är viktigt är att ha koll på de nationella lagarna och reglerna där du säljer, annars kan det sluta tråkigt. I och med att Norge inte är med i EU måste varorna deklareras (konsumenten behöver betala tull) om de skickas från Sverige. Därför kan det vara klokt att starta en norsk filial för att kunna konkurrera med prissättningen i Norge.
Här kommer Kims tips för hur du lyckas med din e-handel, oavsett om du säljer i Sverige, Norge eller någon annanstans:
Sportshopen har gått från gränshandel till att bedriva e-handel för mångmiljonbelopp. Läs intervjun med e-handelschefen Fredrik Lennström om varför den viktigaste egenskapen hos en betalleverantör är att vara osynlig.
Jonas Ogvall är Marketing Manager för Payments och började på Collector 2018. Han kommer tidigare från Svensk Digital Handel där han var vd i fem och ett halvt år. Jonas tycker det mest intressanta med branschen är hur den digitala handeln på kort tid har förändrat människors vanor och beteenden och skriver gärna om hur digitaliseringen av samhället påverkar alla branscher.