Handel  /  11 nov 2019  /  2 min

Har Black Friday spelat ut sin roll?

Black Friday är ett relativt nytt fenomen i Sverige. På bara några år har det blivit den största försäljningsdagen för många butiker. Men är de låga marginalerna bra för den svenska detaljhandeln eller har readagen spelat ut sin roll?

Har Black Friday spelat ut sin roll?

När svenska butiker testade fenomenet för första gången 2013, var det främst fredagen som var den stora readagen. I år kan vi räkna med betydligt längre kampanjperioder. Förra året erbjöd vissa e-handlare upp till tio readagar. Planerar du att inhandla något? Då är du inte ensam. Enligt en undersökning från Svensk Handel från 2018 planerade varannan svensk att handla på rean förra året.

För e-handelsbutiker innebär helgen ett startskott för julhandeln. Men samtidigt har fenomenet fått stark kritik från många håll. Helgen förknippas med hysteri och galenskap och det finns många som uppmanar till att bojkotta handelshysterin. De kraftigt reducerade priserna leder till överkonsumtion. Vi köper saker som vi egentligen inte behöver vilket har en stor miljöpåverkan.

Hur påverkas lönsamheten?

Eftersom så stor del av svenska befolkningen planerar att handla på Black Friday tror jag att de flesta butiker inte känner att de har något val. Man hoppar på trenden och pressar priserna ännu mer än konkurrenterna. Men när man säljer för så låga marginaler, hur viktig blir egentligen helgen för svenska handlare?

Det mest intressanta med rapporten från svenska handel anser jag är att 17% av handlarna anger att Black Friday påverkar lönsamheten positivt medan 70% anger att lönsamheten inte påverkas av reahelgen.

Majoriteten av handlarna tror alltså inte att helgen påverkar lönsamheten samtidigt som hälften av Sveriges befolkning faktiskt handlar under helgen. Den stora risken med det är att man lockar till sig kunder som endast handlar på rea. Vem köper en TV i slutet av oktober när man kan få den till halva priset en månad senare?

Vi bör nog alla ställa oss frågan vilken nytta Black Friday egentligen gör om det i slutändan skadar både handlare och miljön. Vem tjänar på det?

Om du är intresserad av att läsa om hur du kan skapa lojala kunder kan du ta del av lojalitetsexperten Sara Hällgrens guide till hur du lyckas med ditt lojalitetsarbete:

Tre framgångsfaktorer för att bygga lojalitet

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på handel