Handel  /  8 apr 2019  /  ~ 4 min

Rusta dig – Amazon Business är här

När Amazon Business gör intåg på den svenska marknaden behöver B2B-företagen rycka upp sig för att inte gå under radarn. För att lyckas gäller det att hitta en balans mellan ett digitalt erbjudande, en unik köpupplevelse och att bygga sitt egna varumärke. Det menar Jonas Ogvall, Brand Manager Payments på Collector Bank.

Rusta dig – Amazon Business är här
I september etablerade Amazon en filial i Sverige. Men det är inte mot konsumentsidan den här gången, utan bolaget driver den europeiska delen av e-handelsjättens växande plattform för företagsförsäljning, Amazon Business. Här kan tillverkare och distributörer sälja och marknadsföra sina produkter direkt till andra företag.Änså länge kan inte svenska bolag ansluta sig och sälja på plattformen – det fungerar bara för de länder där tjänsten finns. Men redan idag kan svenska företag köpa produkter därifrån. Det gör att Amazon påverkar den svenska digitala handeln mellan företag.

Amazon business i Sverige – hur påverkar det oss?

Utvecklingen av e-handel B2B går trögt i Sverige – det är vår rapport Collector Convert 2019 ett tydligt exempel på. Många företag lever kvar i det föråldrade arbetssättet med argumentet om att det personliga mötet behövs och att digitaliseringen tar bort all typ av interaktion människor emellan. Men snart kommer inköpare tröttna på att köpa genom den gamla modellen med samtal, möten och hemliga prislistor. För att överleva blir det alltså ytterst viktigt att förstå vidden av det digitala säljsamtalet och anpassa sin försäljning därefter. Eftersom Sverige fortfarande lever kvar i prislistornas tid finns det mycket som pekar på att Amazon Business intåg kommer slå mycket hårdare här än i de länder där man redan kommit en bra bit på vägen vad gäller e-handel mellan företag.

Låt inte Amazon ta över dina kunder

Visserligen är Amazon en marknadsplats där det är bra att synas, men när dina produkter finns bredvid dina konkurrenters blir det svårare att styra över pris och exponering. När det gäller prissättningen har Amazon en egen spelplan som ändras efter deras regler; det är bara att anpassa sig. Om du säljer bra finns dessutom risken att de skapar en ”white label-variant” utifrån dina produkter och därmed konkurrerar ut dig med både pris och exponering. Det kommer alltid finnas efterfrågan på billiga kopior, så vill du försäkra dig om att behålla dina kunder gäller det att bygga lojalitet samtidigt som du digitaliserar ditt erbjudande. 

Jag är övertygad om att det är lika viktigt att bygga varumärke och lojalitet inom B2B-segmentet som för B2C. Målet är att varumärkets egen e-handel måste bjuda på en större köpupplevelse än vad Amazon kan göra.

Låt inte Amazon Business styra ditt företags framtid. Utan lär dig mer om hur du kan använda Amazon till att driva befintliga och inte minst nya kunder till din egen e-handel. Se till att bli Amazon proof!

Vill du få tips för hur man bygger lojalitet? Ladda ner Sara Hällgrens lojalitetsguide. Tre framgångsfaktorer för att bygga lojalitet

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på handel