Handel  /  30 sep 2019  /  2 min

Så bygger du en framgångsrik e‑handel

E-handelsexperten Magnus Pettersson är vd på Royal Design och övertygad om att en stor e‑handel behöver drivas genom automatiserade och skalbara processer. Men vad mer krävs för att bygga en framgångsrik e‑handel?

Så bygger du en framgångsrik e-handel

Magnus Pettersson har jobbat inom e-handelsbranschen sedan 1999 och är lite av en konnässör på området. Sedan två år tillbaka är han vd på Royal Design Group som driver inredningsvarumärkena Royal Design och Rum 21. Båda bolagen är födda som rena onlinebolag men har numera ett fåtal fysiska butiker på utvalda platser i landet. Royal Design Group omsätter 850 miljoner kronor där 85% av försäljningen sker online.

Från erbjudandedriven till datadriven

I och med digitaliseringen och utvecklingen av näthandeln har nyckelrollerna på e-handelsbolagen förflyttats. För tio år sedan var det traditionellt sälj och annonsering i tryckt media som gällde. Säljare hade lunchmöten med leverantörer och en stor del av affären utgick från relationen mellan inköpare och leverantör. Idag ser det helt annorlunda ut.

– Den största förändringen som skett de senaste 20 åren är att e-handlare gått från att vara erbjudandedrivna och produktdrivna till att vara datadrivna. Idag utgår vi från kundernas beteende. I vår interna sökmotor kan vi se vad våra kunder letar efter, på Google Trends kan vi se deras beteenden och på prisjämförelsesajter och intern säljstatistik kan vi se varornas popularitet. Det här tillsammans gör att vi träffsäkert förstår kundernas intresse och behov, säger Magnus Pettersson.

Nyckelrollerna

Magnus hävdar att det behövs en siffernisse i samtliga ledande befattningar på ett stort e-handelsbolag. Men det är inte bara en person som krävs, utan en hel avdelning som inte ens fanns i bolagen för tio år sedan.

– Det ska finnas Business Controllers med enorm förståelse för lönsamhet och marginaler. SEO-specialister och Paid Marketing-specialister som jobbar med marketing automation och både förtjänad och köpt marknadsföring. E-commerce managers med fingertoppskänsla samt en IT-chef som är datadriven och bygger bort så många manuella processer som möjligt.

Att hitta rätt kompetens

Men för att lyckas med rekryteringen krävs att företaget erbjuder både rätt miljö och förutsättningar. Många e-handelsbolag har vuxit fort och drivs av entreprenörer vilket kan bidra till en särpräglad kultur.

– De flesta rekryteringsmisstagen som begås är att e-handelsbolag jämfört med traditionella bolag inte är tillräckligt tydliga med sin kultur. När du rekryterar måste du vara extremt tydlig med bolagets värderingar, vilka hörnstenar som finns och hur man bemöter varandra. Det är ofta ett högre tempo och press vilket kräver en viss typ av människor. Dessutom behöver du erbjuda bra lokaler och schyssta förmåner för att attrahera rätt personer. Vill du ha dina kompetenser in house behöver du befinna dig i någon av Sveriges största städer. Det är min syn på det hela, säger Magnus.

Men det krävs inte bara rätt kompetenser och datadrivna processer för att lyckas som e-handelsbolag. Det viktigaste är förstås att möta kundens förväntningar och att kommunicera på rätt sätt. För att lyckas med det behöver man ha örat mot rälsen och snappa upp nya trender och behov.

– Jag upplever att framtidens köpbeteende och morgondagens kunder har mycket högre krav på miljötänk. För att ligga i framkant behöver du som e-handlare skippa bubbelplast och att frakta paketen i långtradare. Kunden kommer att välja bolag med större miljöperspektiv.

Datadrivet, automatiserat och skalbart

Sammanfattningsvis menar Magnus att datadrivet, automatiserat och skalbart är tre framgångsfaktorer för att lyckas. Men hur skapar du sådana förutsättningar? Här kan du läsa mer om Magnus syn på nyckelrollerna och egenskaperna som krävs för att lyckas i ditt e-handelsbolag.

Fem nyckelroller på ett e-handelsbolag

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på handel