Snart drar nästa stora reaperiod igång, mellandagsrean. I denna artikel hittar du en checklista på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig.
Något som kunder värdesätter högt när de handlar online är tydlighet. Extra viktigt är tydlighet kring leveransen, hur och när varan kommer att levereras – se till att visa denna information tydligt på startsidan. De flesta har inget emot att vänta några dagar extra på sina reafynd, men de tycker inte om att sväva i ovisshet. Innan de genomför ett köp vill de veta när varan kan levereras och efter köpet vill de få reda på om leveransdatumet ändras.
Det måste självklart kännas tryggt för kunden under hela köpresan, inte minst i kassan. I många fall är kassan avgörande för om en kund väljer att genomföra sitt köp eller inte. Använd en checkout som är snabb men med tydliga steg, smidig och täcker flera betalsätt. När kunden har lagt sina varor i kassan är det viktigt att köpet går smidigt och inte består av långa registreringsformulär.
Idag finns en förväntan hos kunder att snabbt få svar på saker de undrar över eller behöver hjälp med. En uppdaterad FAQ, integrerade chattfönster direkt på hemsidan och tydlig information kring leveranstid, ångerrätt och öppet köp minimerar en överbelastad kundservice, och gör samtidigt att kunden känner sig sedd och hörd.
Det finns mycket du som e-handlare kan locka med för att kunder ska välja att handla i just din webbutik. Förutom så låga priser som möjligt, kan du fånga kundens uppmärksamhet genom att göra någonting otippat. Det kan vara allt från att erbjuda fri frakt och fria returer under en viss period, samla ihop skräddarsydda produktpaket eller skicka med en överraskning om varukorgens värde överstiger en viss summa.
För att sticka ut i reabruset krävs det att du skapar lite spänning hos din målgrupp i olika kanaler. Skicka ut nyhetsbrev och använd sociala medier för att uppmärksamma dina kunder om vad som är på gång i din webbutik under mellandagsrean. Du kan till exempel skapa ett inlägg där det enbart står “kommer snart…” eller ha en nedräkning fram till dess att mellandagsrean drar igång.
Läs om hur du som företag kan få bättre placering på Google.
Jenny Johansson jobbar som Content Creator på Collector Bank. Hon har tidigare erfarenhet från E-handelsbranschen där hon jobbat med marknadsföring inom digitala medier.