Handel  /  26 nov 2019  /  2 min

Så lyckas du med SEO

Sökmotoroptimering är ett komplext område. Peter Ekerhov arbetar som SEO Team Manager på iProspect. I den här artikeln delar han med sig av tipsen på hur företag kan få bättre placering på Google.  

Så lyckas du med SEO

I sökmotoroptimeringens begynnelse var den generella uppfattningen att SEO handlade om att fuska sig till en bättre plats på Google. De flesta arbetade kortsiktigt med dolda texter, upprepade nyckelord och inköpta länkar. Trots att denna strategin straffas av Google sedan många år tillbaka, menar Peter Ekerhov från iProspect att det fortfarande råder en del missuppfattningar om SEO.

- Jag har märkt att det lever kvar föreställningar om att SEO handlar om att manipulera sökmotorer. Det är helt fel. Idag handlar SEO om att ta fram och strukturera relevant innehåll som förbättrar användarupplevelsen.

Ett växande intresse kring SEO

Peter har arbetat med SEO sedan 2010. När han började karriären var den allmänna kunskapen och intresset lågt bland företagen.

- Förr var sökmotoroptimering en liten del av den digitala marknadsföringsstrategin. De flesta såg SEO mer som ett projekt snarare än ett långsiktigt arbete.

Under de senaste tio åren har intresset ökat markant. Idag är SEO ett alltmer prioriterat område och en naturlig del i det dagliga arbetet. Peter menar att det beror på att analysverktygen har blivit bättre och därmed är det enklare att motivera investeringen.

- Idag kan vi mäta resultatet på ett helt annat sätt. Vi kan snabbt se hur stor del av intäkten som kommer från organisk trafik. Eftersom avkastningen på investeringen oftast överträffar förväntningarna så har SEO-budgeten ökat de senaste åren.

Tre områden att fokusera på för att förbättra SEO

Sökmotoroptimering är ett komplext område. Som så mycket annat blir det enklare om man tar steg för steg. Peter har därför listat tre tips på områden som han tycker att företag bör fokusera på i början.

Teknisk hygienfaktor och innehållsstruktur

Det första steget är att se till att den tekniska hygienfaktorn är på plats. Se till att ni uppfyller dessa kraven:

  • En tydlig arbetsprocess för hur ni skriver alt-texter och filnamn till bilder.
  • Allt innehåll som är av betydelse för att nå era mål på webbplatsen ska vara indexerbart.
  • Säkerställ att ni inte har ett duplicerbart innehåll som konkurrerar och försämrar era förutsättningar att synas med innehållet i sökmotorerna.
  • Se till att ni har korta laddtider för sidvisningar. Det kan påverka både er konverteringsgrad på webbplatsen och ranking i sökmotorerna.
  • Implementera strukturerad data för exempelvis pris och recensioner på produkter om ni driver en e-handel. Det ger mer innehållsrika sökträffar i sökresultatet som tenderar att öka klickfrekvensen.

Sen är det också viktigt att bygga en innehållsstruktur med utgångspunkt till sökintresset. Innehåll- eller produktkategorier med större efterfrågan ur ett sökperspektiv behöver ligga högre upp i strukturen. Viktigt innehåll bör inte placeras mer än tre klick från startsidan. Det skapar en platt struktur och hjälper Google att förstå vilket innehåll som är viktigt.

Se till er webb uppfyller de tekniska kraven för SEO och har rätt innehållsstruktur

Täck hela kundresan

För ett företag som säljer träningsskor kan produktnamnet på en sko ses som ett naturligt nyckelord. Men idag räcker det inte att synas enbart vid köptillfället. Kundens köpresa börjar långt innan de söker på ett specifikt produktnamn.

- Det är viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys. Tillsammans med våra kunder börjar vi alltid med att brainstorma kring vad kunder söker på innan de är redo att köpa produkten.

Därmed blir det allt viktigare att skapa relevant innehåll som hjälper kunden tidigt i beslutsprocessen. Det kan t.ex. vara en artikel som jämför olika skor eller en konfigurator som hjälper kunder att hitta rätt storlek. Det viktigaste är att företaget har innehåll som täcker hela kundresan.

 Starta en blogg och producera relevant innehåll för hela kundresan 

Satsa på att bygga externa länkar

SEO är en långsiktig process. Ett företag som har haft sin webbplats en längre tid har tydliga fördelar gentemot andra. Det beror bland annat på att en webbplats bygger upp externa länkar allt eftersom tiden går.

Om du har en relativt ny sida kommer du mötas av hård konkurrens. Men det finns metoder som kan hjälpa dig att överkomma utmaningarna.

- Det finns några saker man kan göra för att skynda på effekten av SEO. I början handlar det mycket om att bygga externa länkar om webbplatsen inte har en tillräckligt stark länkprofil i relation till sina konkurrenter. Företag som blir omnämnda i media får ett försprång i länkbyggandet. Man kan vinna mycket på att arbeta smart med PR som bygger upp varumärket över tid. Ett annat tips är att fråga leverantörer, samarbetspartner och andra externa aktörer om de kan länka till ens webbsida.

Fråga leverantörer, samarbetspartner och andra externa aktörer om de kan länka till ens webbsida

 

Oavsett om du har hundratals produkter, eller bara några få, är det viktigt att lägga krut på dina texter.  Här kan du ladda ner en guide med sex exempel på hur e-handlare som Sportamore, Lyko och Kronans Apotek gjort för att stå ut i mängden. 

Sex exempel på bra produktbeskrivningar

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på handel