Handel  /  13 jan 2019  /  < 4 min

Svenska konsumenter: fem minuters köande är för långt

När köpupplevelsen inte lever upp till konsumentens förväntningar påverkas försäljningen avsevärt. En missnöjd kund lämnar ofta butiken och vänder sig istället till en konkurrent. Nästan hälften av alla konsumenter tycker att allt över fem minuters väntan i kö är för länge.
Svenska konsumenter: fem minuters köande är för långt

Kunderna vill ha komfort  

Idag räknar konsumenten med att kunna hitta inspiration, jämföra produkter och handla helt på sina egna villkor. Det är viktigt att korta köerna och låta kunder betala snabbt och enkelt. Kunderna förväntar sig en smidig köpupplevelse från början till slut. Genom att skapa ett samspel mellan fysiska och digitala kanaler kan du som handlare erbjuda en smidig och personlig service som får dina kunder att komma tillbaka till dig.  

Konsekvenser av köer

Genom att minska fokus på kassan och i stället satsa på mer flexibla sätt att betala kan du förbättra konsumentens köpupplevelse. Konsumenten förväntar sig att kunna köpa vad de vill ha, hur de vill, var de vill och när de vill. Långa köer i butik är ett av de största hindren för att möta den här efterfrågan. Av de konsumenter som inte föredrar att handla i butik, säger 41 procent att det beror på att de inte gillar att köa och allt över fem minuters väntan i kö är för lång tid. Nästan alla har någon gång lämnat butiken för att kön var för lång

Smidiga betalmetoder  

Att erbjuda rätt betalmetoder är viktigt för kundupplevelsen och har en betydande inverkan på konvertering. Allt fler konsumenter vill kunna välja betalsätt och att som bolag erbjuda fel metoder är ett stort hinder for att skapa en stark köpupplevelse. Omkring en tredjedel av konsumenterna har under det senaste året stött på handlare som inte accepterat deras önskade betalmetod. Konsumenter i Norden ställer höga krav och när de inte får betala med sin önskade betalmetod lämnar 39 procent butiken och slutför sitt köp någon annanstans.  

Tre insikter för att skapa en bättre köpupplevelse 

  • 48 % skulle köpa mer i en butik som erbjöd en personlig upplevelse
  • 65 % skulle handla i en viss butik om det var mer bekvämt (t ex kortare kötid)
  • 57 % skulle handla mer om de kunde beställa varan digitalt och hämta upp den i butik.

Hur konsumenterna reagerar när deras föredragna betalsätt inte är tillgängligt 

  • 39 % köper varan någon annanstans
  • 25 % handlar för ett mindre belopp
  • 21 % genomför köpet som vanligt
  • 15 % avbryter köpet och handlar inte

Källa: Adyen Retailbarometern 2018 

Läs om hur Stadium ökade kundnöjdheten genom att byta ut tre betallösningar till en enhetlig. 

Kundcase Stadium: "E-handeln behöver andra värden"

Kommentarer

Företagsbloggen

Prenumerera på handel